۲۲ دی ۱۳۹۰، ۱۳:۱۲
کد خبر: 30762060
T T
۰ نفر

تهران - قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: طي 9 ماه گذشته هر روز يك تن مواد مخدر توسط پليس و نيروهاي امنيتي در كشور كشف شده است.

به گزارش خبرنگار اجتاعی ایرنا ، 'طه طاهری' روز پنج شنبه در همایش كشف و آنالیز مواد مخدر افزود: اگر میزان كشفیات تولیدات صنعتی و محرك ها را نیز به این آمار اضافه كنیم، آثار زیانبار و هزینه های مستقیم و غیرمستیم این گونه مواد، نگرانی ها را در بی توجهی به بهره گیری از روش های علمی در مبارزه با مواد مخدر دو چندان می كند.

وی با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران یكی از قربانیان اصلی مواد مخدر است ، افزود: مواد مخدر به طور سازمان یافته در افغانستان و در سایه حمایت ائتلاف قدرت های بزرگ تولید می شود.

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر با یادآوری اینكه نبود اطلاعات آنالیز مواد مخدر در سال های گذشته موجب ناكامی های فراوانی در عملیات های پلیسی شده بود،افزود: امروز این اطلاعات،سلاح موثری را در اختیار یگان های عملیاتی مبارزه با مواد مخدر قرار داده است.

طاهری با بیان اینكه كشف و تولید مواد مخدر ، مشكلی جهانی است ، افزود: كنترل فرایند مواد مخدر ، شناخت مدل های انتقال این مواد و شناخت انواع و تنوع از اثرات آنالیز مواد مخدر است.

به گفته وی، جنس اطلاعات تولید شده از آنالیز مواد مخدر از نوع اطلاعات استراتژیك و راهبردی است.

وی ادامه داد:آنالیز مواد مخدر در مبارزه فراگیر با پدیده مواد مخدر، شناسایی و تعقیب شبكه های تولید و توزیع و ساماندهی اقدامات كنترلی مواد مخدر ، نقش موثری دارد و قدرت پیش بینی كنندگی را در حوزه جرایم پیچیده مواد مخدر بالا می برد.

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح كرد : تفسیر و تحلیل اطلاعات آنالیز مواد مخدر منجر به سرعت و دقت اقدامات مقابله ای با مواد مخدر می شود.

طاهری با اشاره براینكه، میزان درآمد تجارت غیرقانونی مواد مخدر در جهان حدود 435 میلیارد دلار بوده ، هزینه های اقتصادی و اجتماعی مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر در جهان نیز، حدود دو برابر میزان درآمد عواید حاصل از جرایم سازمان یافته است.

وی افزود: این هزینه ها ضرورت بازنگری در مقابله با مواد مخدر را دو چندان می كند .

قائم مقام دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: با توجه به مصرف روبه تزاید مواد مخدر در كشورهای منطه و رواج قاچاق ، آغاز استراتژی های متوازن مبتنی بر مقابله با عرضه به شكل حرفه ای و عملی می تواند این پدیده را كنترل كند.

طاهری گفت: با بهره گیری از هم اندیشی بین المللی و مشاركت نخبگان و مراكز پژوهشی داخلی ، تكمیل نقشه فراگیر مبارزه با مواد مخدر ، آغاز شده است.

همایش دو روزه كشف و آنالیز مواد مخدر كه از امروز در مركز همایش های صداوسیما آغاز شده فردا نیز به كار خود ادامه می دهد.در این همایش 16 مقاله به صورت سخنرانی و 72 مقاله به صورت پوستر ارایه شده است.

اجتمام**9185**1601
۰ نفر